Čo to malo znamenať? Vysvetlenie 5 filmov, ktoré si (možno) nepochopil správne

Ďalšia pätica zamotaných filmových kúskov. O čo v nich vlastne išlo?

Zdroj: Pathé / MovieStillsDB

Opäť tu máme voľné pokračovanie nášho seriálu o nejasných filmoch (prvý tu, druhý tu), ktoré sa pre teba pokúsime vysvetliť. Pravdaže, nemusíš tieto vysvetlenia brať ako definitívne. Podobné diela sú totiž aj o tom, aby si každý divák našiel vlastnú interpretáciu. Tak poďme na to.

Pozor, tento článok obsahuje spoilery.

1. Donnie Darko

Kultové sci-fi Donnie Darko od Richarda Kellyho síce v čase premiéry príliš nezaujalo, o to lepšie sa mu ale darilo na videokazetách a medzi divákmi sa veľmi rýchlo stalo klasikou. Atmosférou sa podobá niektorým filmom Davida Lyncha a rozpráva príbeh tínedžera Donnieho (Jake Gyllenhaal), ktorý ako zázrakom unikne bizarnej nehode.

Následne sa okolo neho začnú diať naozaj podivné veci. Mnoho divákov film vlastne tak úplne (alebo vôbec) nepochopilo a dodnes si lámu hlavu nad tým, čo mal znamenať desivý králik, kniha The Philosophy of Time Travel či odpočítavanie do konca sveta. Poďme sa na to teda pozrieť.

Je jasné, že Donnie Darko vyzýva diváka na to, aby si vytvoril nejakú vlastnú interpretáciu, avšak niekoľko faktov môžeme odvodiť aj od samotného príbehu. Kľúčom ku všetkému je kniha The Philosophy of Time Travel (Filozofia cestovania v čase), ktorú Donnie dostane od svojho učiteľa.

V nej sa v zásade píše, že hoci je čas stabilný, niekedy môže vzniknúť takzvaný tangentový vesmír – alternatívna realita, ktorá sa odštiepi od tej našej a vyvíja sa paralelne s ňou. Tento vesmír je ale nestabilný a jeho existencia je obmedzená len na niekoľko týždňov. To znamená, že odpočítanie do konca sveta vo filme je čas, ktorý ostáva, kým sa tangentový vesmír zrúti do seba a všetko zničí (aj našu realitu).

Znakom toho, že takýto vesmír vznikol, je prítomnosť nejakého artefaktu, ktorý sa úplne absurdne objaví na mieste jeho vzniku. Týmto artefaktom nie je nič iné, ako motor lietadla, ktorý sa Donniemu prepadne priamo do izby a takmer ho zabije. Vyšetrovatelia netušia, ako sa tam motor dostal, ide však o znak toho, čo sme napísali vyššie – že práve vznikol tangentový vesmír.

Príbeh, ktorý sledujeme od tohto bodu, sa odohráva v alternatívnej realite. Donnie Darko je vyvolený, aby artefakt (motor lietadla) vrátil do „našej“ reality, čím zabráni koncu sveta. Tým, že je týmto „žijúcim prijímačom“, získa niekoľko nadprirodzených schopností (silu, telekinézu). Tieto schopnosti sú vo filme racionalizované ako príznaky duševnej poruchy (paranoidnej schizofrénie).

moviestillsdb.com/Pandora Cinema/Newmarket Flms

Vysvetlenie

Králik Frank (James Duval) je postava, ktorá je označovaná ako Manipulated Dead (manipulovaný mŕtvy), čiže niekto, kto zomrel v tangentovom vesmíre. Frank má po smrti schopnosť presúvať sa v čase a komunikovať s Donniem. Práve vďaka nemu na začiatku filmu Donnie unikne smrti (Frank ho zobudí a oznámi mu, že do konca sveta ostáva 28 dní a nejaké drobné).

Okrem toho sa vo filme vyskytujú aj postavy, ktoré spadajú pod kategóriu Manipulated Living (manipulovaní žijúci). To sú v zásade všetky postavy, s ktorými sa Donnie stretne (učitelia, spolužiaci). Tí sú vlastne „naprogramovaní“ tak, aby podvedome pomáhali Donniemu ako hlavnému hrdinovi splniť jeho poslanie. Kým sú ale manipulovaní? Odpoveď na túto otázku film neponúka, ale podľa režiséra Richarda Kellyho to nie je nikto iný ako Boh (vo filme samotnom sa nachádza viacero náboženských symbolov).

moviestillsdb.com/Pandora Cinema/Newmarket Flms

Samotná Gretchen (Jena Malone) je tiež Manipulated Dead, hoci to na prvý pohľad nie je zjavné. Jej postava je ale kľúčová v tom, aby Donnie splnil svoje poslanie. Frank Gretchen zabije, čím rozzúri Donnieho, ktorý ho zastrelí (v tomto momente sa Frank stáva Manipulated Dead a Donnieho na začiatku zachráni). Smrť Gretchen je nevyhnutná a je to súčasť pasce, ktorá je na Donnieho nastražená. V tomto momente už nemá kam cúvnuť. Stal sa vrahom a jeho láska je mŕtva. Jediným logickým vyústením je preňho ukončiť svoj život.

Je rozhodnutý poslať lietadlový motor naspäť v čase na začiatok filmu – 2. októbra 1988, keď je Gretchen stále nažive. Kolaps tangentového vesmíru už začal, Donnie teda odíde do hôr a v momente, keď na oblohe prelieta lietadlo, pomocou telekinézy odtrhne jeden z jeho motorov, vytvorí portál z vody a pošle ho cezeň.

Tangentový vesmír prestal existovať, zároveň ale náš vesmír ostal neporušený. Vraciame sa teda na úplný začiatok príbehu. Donnie sa prebúdza v posteli a rozosmeje sa nad snom (udalosťami tangentového vesmíru). Potom znovu zaspí, hoci vie, že ho čaká smrť. Motor, ktorý Donnie poslal cez portál, sa prepadne do jeho izby a zabije ho.

moviestillsdb.com/Pandora Cinema/Newmarket Flms

2. The Platform

Pozoruhodný hororový triler The Platform, ktorý natočil Galder Gaztelu-Urrutia, môžeš nájsť na Netflixe. Jeho príbeh sa odohráva vo zvláštnom vertikálnom väzení s mnohými podlažiami. Zhora sa každý deň spúšťa plošina bohato naplnená jedlom. Problém je, že jedlo vystačí len pre niekoľko prvých podlaží, tým úplne dole neostane nič. A je to spôsobené aj tým, že tí vo vyšších poschodiach sa nechcú deliť a zjedia aj toľko, koľko by nemuseli.

Hlavný hrdina Goreng (Ivan Massagué) s pomocou ďalšieho väzňa Baharata (Emilio Buale) sa ale rozhodnú tomuto systému vzoprieť. Na plošine sa posúvajú o podlažia nižšie a každému väzňovi dávajú len presne určenú porciu jedla, aby ostalo pre všetkých. Zisťujú ale, že na poschodiach úplne dole sú ľudia už mŕtvi. Napokon zastavia na podlaží 333, kde im už z jedla ostala len panna cotta. Goreng a Baharata ju plánujú na prázdnej plošine poslať šéfom väzenia ako správu, ale potom si všimnú, že na poschodí 333 je mladé dievča.

Panna cottu jej teda dajú, hoci tým stratia možnosť dať správu „tým hore“. Goreng sa ale vzápätí rozhodne, že hore na plošine pošlú samotné dievča. Duch Trigmasiho (Zorion Eguileor), Gorengovho spoluväzňa, povie, že to bude stačiť, keďže „správa nepotrebuje posla“. Dievča na platforme naozaj vystúpi až na úplný vrchol. A v tom momente film končí. Čo to teda znamenalo?

Vysvetlenie

Podľa režiséra je záver natočený tak, aby si ho mohol každý divák do istej miery vyložiť po svojom. Napriek tomu ale môžeme povedať, že toto väzenie je navrhnuté tak, aby ľudí „prinútilo“ správať sa morálne a ľudsky (hoci to na prvý pohľad vyzerá absurdne). Kým ľudia nepochopia, že ak budú chcieť mať všetko len pre seba a nebudú ochotní sa podeliť s ostatnými, nikdy sa ako spoločnosť nezlepšíme.

V tomto kontexte teda väzenie splnilo svoju úlohu. Goreng a Baharat sa vzopreli neľudskosti a aj v závere zachránili dievča pred smrťou hladom tým, že obetovali panna cottu, ktorou chceli dať vedieť „tým hore“. V závere teda dievča úlohu správy tiež splnilo, pretože „tým hore“ dalo najavo, že dokázalo prežiť, a to sa jej mohlo podariť len vďaka tomu, že väzni prejavili ľudskosť a nechali jej jedlo.

Režisér povedal, že pointou filmu je to, že sa ako ľudstvo môžeme rozhodnúť niečo zmeniť k dobrému. Zároveň ale poukazuje aj na temnejšiu stránku, keď sa proste zmierime s tým, že sme chamtiví a deštruktívni a nezmeníme nič. A tým si vlastne podpíšeme vlastný rozsudok smrti.

Netflix

3. Americké psycho

Triler Americké psycho natočila Mary Harron podľa románu Breta Eastona Ellisa a dnes ide o právom kultovú záležitosť. Príbeh sa točí okolo bohatého finančníka Patricka Batemana (Christian Bale), ktorý je zároveň brutálnym sériovým vrahom.

Svoje obete mučí, znásilňuje, dopúšťa sa nekrofílie či kanibalizmu (v knihe sú tieto scény rozpísané extrémne podrobne, film sa však drží relatívne pri zemi). V samotnom závere sa Patrick svojmu právnikovi so všetkým prizná, ale ten to odmietne ako vtip a následne povie, že s Paulom Allenom (Jared Leto), ktorého Patrick zabil v prvej tretine filmu, sa stretol len pred pár dňami.

Mnohí diváci boli týmto záverom sklamaní, pretože mali pocit, že dostali klasický stereotypný triler s prekvapivou pointou, a síce, že Patrick nikdy nikoho nezabil a scény vrážd boli len halucinácie jeho psychotickej mysle. Ale… je to naozaj tak?

Vysvetlenie

Nie celkom. Na to, aby sme mohli Americké psycho pochopiť, je nutné si uvedomiť, že nejde o realistický príbeh, ale zámerne nadsadenú satiru. Tá sa odohráva v odľudštenom svete yuppies, boháčov, ktorí majú po materiálnej stránke všetko, ale vo vnútri sú prázdni, povrchní a bez emócií. Jediné, čo ich zaujíma, je luxus, peniaze, drogy, a vôbec dôraz na materiálne stránky života. Patrick nie je iný, ale v niečom sa predsa len odlišuje: chápe, že je psychopat a že ostatní okolo neho sú vlastne úplne rovnakí. 

Počas filmu rozhodne zažíva halucinácie, ale v kontexte príbehu je jasné, že dotyčné vraždy naozaj spáchal. Prečo vlastne? Aj napriek tomu, že sa ich snaží ako-tak zahladiť, v skutočnosti nimi chce na seba upozorniť. Chce, aby sa oňho konečne niekto zaujímal ako o skutočného človeka. Všimol si si, koľkokrát počas filmu priamo povie, že rád zabíja prostitútky? Že si v prítomnosti snúbenice kreslí ženské telo prepichnuté motorovou pílou? Jeho okolie to ale vôbec neberie na vedomie.

moviestillsdb.com/Universal Pictures

Ostatní na jeho priznania buď vôbec nereagujú, alebo majú pocit, že povedal niečo iné. Mnoho postáv si navyše Patricka (ale aj iné postavy) neustále mýli s niekým iným. To vysvetľuje záver, keď právnik hovorí, že s Paulom Allenom sa len nedávno stretol. Nestretol, len si ho proste pomýlil s iným kolegom (tak ako Patricka). Tieto detaily ukazujú, že tým hlavným patologickým elementom vlastne nie je Patrick, ale v prvom rade svet, v ktorom žije. Je to svet, kde nikto nikoho nezaujíma, kde zaniká identita človeka, a kde neexistuje cit, len prázdno, povrchnosť a vyprahnutosť.

On sám je – paradoxne – vlastne o niečo ľudskejší než všetci jeho kolegovia, pretože si svoju zvrátenosť aspoň uvedomuje. V závere ale správne konštatuje, že hoci prekročil všetky limity a tabu, nič sa preňho nezmenilo. Mohol by urobiť akúkoľvek beštiálnosť, jeho okolie by na to aj tak nereagovalo, pretože je rovnako cynické a kruté ako Patrick Bateman.

4. Enemy

Pozoruhodný mysteriózny triler Enemy nakrútil Denis Villeneuve. Príbeh sa točí okolo muža Adama Bella (Jake Gyllenhaal), ktorý si jedného dňa požičia DVD s filmom Where There’s a Will, There’s a Way a zistí, že jeden z jeho hercov vyzerá úplne rovnako ako on.

Začne po ňom teda pátrať a zistí, že jeho meno je Anthony Clare (tiež Jake Gyllenhaal). Obaja sa dokonca aj stretnú a Anthony začne Adama vydierať, aby si mohol vyjsť s jeho priateľkou Mary (Mélanie Laurent). Adam si zase vymení miesto s Anthonym a pomiluje sa s jeho manželkou Helen (Sarah Gadon).

Mary ale zistí, že Anthony nie je Adam a rozhodne sa odísť. Obaja však majú autonehodu, pri ktorej zomrú. Adam potom vojde do spálne Helen a uvidí, že sa zmenila na obrovského pavúka. A film končí. Asi netreba dodávať, že príbeh a jeho samotný záver narobil nejednému divákovi z mozgu rešeto. Aký je teda jeho zmysel?

Vysvetlenie

Ako inak, podobne enigmatické príbehy môžu mať viacero vysvetlení. V tomto prípade môže byť výklad skôr metaforický. Adam a Anthony sú jedna a tá istá osoba, ale každý z nich predstavuje inú časť jej osobnosti. Obaja sú aj dosť odlišní: jeden má vlastne nudný život univerzitného profesora, druhý je dobrodružnejší a venuje sa herectvu. Pavúk môže byť stotožňovaný s pocitom uväznenia, zakuklenosti v pavúčej sieti.

Zdá sa, že Adam/Anthony má strach z toho, že ostane uväznený (v nudnej práci, v rutinnom vzťahu a celkovo v živote ako takom). Napokon Adam svoju druhú časť osobnosti Anthonyho zabije a vymaní sa tak aj z rutiny svojho vzťahu (keďže zahynie aj jeho priateľka Mary). Môže teda prísť k Helen a do nového života.

Lenže tu zisťuje, že Helen sa premenila na pavúka. To znamená, že Adamovi sa nepodarilo uniknúť z pasce a stále je uväznený – tentokrát v manželskom živote, ktorý ho čaká. Pavúky ako také sa objavujú ako motív vlastne počas celého filmu a reprezentujú Adamove obsesie a neistoty a neschopnosť adekvátneho vzťahu so ženami. Adam to všetko, pravdaže, dobre vie, preto aj v závere, keď vidí veľkého pavúka, je jeho reakcia skôr rezignovaná.

moviestillsdb.com/Entertainment One/Alfa Pictures

5. Nočné zvieratá

Výborný triler Nočné zvieratá od Toma Forda sa odohráva v troch príbehových rovinách. V tej prvej sledujeme bohatú šéfku umeleckej galérie Susan Morrow (Amy Adams), ktorá žije luxusný, ale úplne prázdny život. Jedného dňa jej príde rukopis románu od jej bývalého manžela Edwarda Sheffielda (Jake Gyllenhaal) s názvom Nočné zvieratá. A je venovaný práve Susan. Tá sa doň začíta a my dej románu vidíme priamo na plátne.

Jeho hlavným hrdinom je Tony (opäť Jake Gyllenhaal), ktorý je s manželkou Laurou (Isla Fisher) a dcérou Indiou (Ellie Bamber) prepadnutý trojicou psychopatov na čele so sadistickým Rayom Marcusom (Aaron Taylor-Johnson). Ten unesie Lauru aj Indiu a ako sa neskôr dozvieme, obe znásilnil a zavraždil. Tony sa spojí s detektívom Bobbym Andesom (Michael Shannon) a rozhodne sa pre pomstu. Raya Marcusa napokon vypátrajú a Tonymu sa ho v závere filmu podarí zastreliť, hoci sám zomiera.

Susan je príbehom románu znepokojená a začne spomínať na spoločný život s Edwardom. Dozvedáme sa, že Susan mu bola neverná s Huttonom Morrowom (Armie Hammer), ale bola tiež tehotná s Edwardom. Aby sa ale od neho odpútala, rozhodla sa mu o tom nepovedať a tajne ísť na potrat. Edward sa však o tom dozvedel a ich vzťah skončil. Keď Susan knihu dočíta, rozhodne sa Edwarda kontaktovať s tým, či sa môžu stretnúť. Ten súhlasí a Susan naňho čaká v reštaurácii. Edward sa ale neobjaví. Koniec filmu.

Vysvetlenie

Zo všetkého vyššie uvedeného je jasné, že hlavným motívom snímky je pomsta. Edwardov román je akýmsi metaforickým stvárnením jeho vzťahu so Susan. Práve písaním bol Edward schopný vyrovnať sa s tragickou minulosťou a traumou jeho vzťahu. To, že jej rukopis poslal a venoval, je zase jasný odkaz na to, čo mu Susan urobila (bola na potrate ich spoločného dieťaťa). Akt pomsty teda nesledujeme len v románovom príbehu, ale aj vo filmovej realite.

V závere sa zdá, že Susan a Edward možno staré traumy urovnajú. Ale práve v poslednej scéne, keď vidíme, že Edward nedorazil, je jeho pomsta dokonaná. Nie je násilná ako v románe, ale má skôr symbolickejšiu rovinu. Tá je ale stále veľmi silná. Susan je jasné, že Edward jej stále neodpustil, a zvyšok života sa bude zožierať výčitkami svedomia (ktoré ju už aj tak trápili). Drsné? Áno, ale také pomsty bývajú.

moviestillsdb.com/Focus Features

Ak ťa tento článok zaujal, ďalšie vysvetlenia filmov nájdeš tu

Tento clanok ti prinasa CINEMAX
Tento clanok ti prinasa CINEMAX
Reagujte!
Grr Grr
0
Grr
Fuuj Fuuj
4
Fuuj
Fňuk Fňuk
1
Fňuk
Jeej Jeej
1
Jeej
Uups Uups
0
Uups
Haha Haha
0
Haha
Woow Woow
16
Woow

Komentuj post a napíš, čo si o tom myslíš!

⬇️

Pridaj komentár

Pre odoslanie komentáru sa musíte prihlásiť. Ak ešte nemáte účet zaregistrujte sa.

Mrkni aj tento článok:
50 odtieňov toxických kompromisov, ktoré tolerujeme vo vzťahoch


Prihlásiť sa

Nemáte účet?
Zaregistrovať sa

reset password

Späť na
Prihlásiť sa

Zaregistrovať sa

Prosím registrujte sa na emefka.sk

Späť na
Prihlásenie
Choose A Format
Personality quiz
Trivia quiz
Dotazník
Príbeh
Zoznam
Meme
Video
Audio
Image

SLEDUJ EMEFKA

NA SOCIÁLNYCH SIEŤACH

SLEDUJ NA INSTAGRAME